Druhy reklamy – Která je lepší?

Reklama je všude kolem nás. Neuděláme jediný krok, aniž bychom někde viděli inzeráty, plakáty, nebo reklamní spoty. Existuje ale mnohem více druhů reklamy, než si myslíte. Některé z nich, o kterých vám dnes povíme, vás určitě zaskočí.

LED reklama

 V základě bychom mohli reklamu rozdělit na dva druhy:

  • online
  • offline

V minulosti byly tyto dva druhy poměrně hodně oddělovány, ale teď už se prolínají, offline reklama navazuje na tu online a naopak. Tomu pomáhá také například šíření chytrých a hybridních televizí, díky nimž vás mohou inzerenti zacílit kdekoliv. Pojďme si teď několik druhů reklamy představit.

Offline reklama

Offline reklama je taková, se kterou se potkáte mimo internet. Patří sem například následující druhy:

  • reklama v tisku: inzeráty, které vidíte v časopisech a novinách. Nemusí jít pouze o obyčejný inzerát, ale také placené ukázky některých produktů (například oblečení v dámských časopisech)
  • televizní reklama: znáte to, série spotů, mezi které vám občas pustí film
  • reklama v rádiu: reklama, kterou většinou uslyšíte v autě nebo v práci 
  • out of home reklama: reklama, která je kdekoliv mimo váš domov. Nemusí jít pouze o  venkovní reklamu, ale také reklamní sdělení například v obchodních centrech (oblíbená je LED reklama)

LED reklama

Online reklama

Jako online reklamu bereme reklamní sdělení, se kterými se setkáte v internetovém prostředí. Nejpoužívanější jsou:

  • reklama ve vyhledávání: když něco hledáte na Google nebo na Seznamu, prvních pár výsledků je vždy reklama. Bývá tak také označena. Schválně si to můžete jít vyzkoušet.
  • video reklamy: reklamy, které určitě znáte z Youtube. Objevují se před videem a hlavně uprostřed videa. Existuje několik druhů video reklam, ale o tom třeba někdy příště.
  • product placement: Strategie, kterou značky poměrně hodně využívají. Jde o placené umístění určitého produktu do filmu či videa za účelem zvýšení povědomí. Obzvláště úspěšná je u Youtuberů, kteří diváky ovlivní mnohem více, než třeba film.

Která reklama je nejlepší?

Každá reklama má své výhody i nevýhody. Offlinová má vyhodu v tom, že zasáhne obrovské množství lidí a s neustálou segmentací demografických, zájmových a dalších skupin je možné ji poměrně dobře zacílit. Oproti onlinové reklamě má ale nevýhodu nepřesného měření. V online světě totiž můžete pomocí analytiky změřit prakticky cokoliv. Při plánování reklamní strategie musíte hlavně myslet na to, koho chcete sdělením oslovit a podle toho reklamní kanály vybírat.